måndag 19 augusti 2013

Mitt Uppdrag

Äntligen sitter jag, Rebecca Lampinen, på tåget påväg ner mot Nyköping för att delta i AERs Summer School 2013!

Jag åker ju inte på samma grund som mina kära läns-stipendiater. Jag har ett annat uppdrag. Ett uppdrag där jag strategiskt ska arbeta för att öka ungdomars inflytande och och påverkansmöjligheter i vårt vackra län, Västernorrland. 

Jag är har mandat av landstinget som deras ungdomsambassadör i AERs Youth Regional Network. Ett europeiskt regionalbaserat ungdomsnätverk där ungdomar från hela Europa träffas och tillsammans arbetar för att utveckla de regioner som fyller vår kontinent. YRN har sedan länge haft en stark koppling till sommarskolan som vi nu är på väg till. 

Det som är "hett" just nu är just våran politiska rapport om ungdomars inflytande där vi ska arbeta med att öka just detta. För att göra det måste man börja någonstans och Sverige är, i förhållande till andra medlemsregioner i Europa, sämre på att involvera ungdomarna i den regionala utvecklingen. 

Men nu har vi tagit ett steg i rätt riktning!! Vi har sedan i våras påbörjat ett arbete med att bygga upp ett regionalt ungdomsråd! Nu ska jag fortsätta mitt uppdrag med att under denna vecka hitta samarbetspartners i ett utbyte där vi tillsammans arbetar för att byta erfarenheter och i sin tur bygga upp ett så starkt och välfungerande råd som möjligt. 

Spännande! Det finns mycket att hämta hem från erfarna och välorganiserade ungdomsråd från Europa. Det finns många vinnare i detta projekt!

//Lampinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar