måndag 19 augusti 2013

Våra olikheter är det som behövs för att bygga ett starkt Europa

Äntligen är jag tillbaka på AER's sommar skola. Vad jag längtat! 

Jag behöver bara tänkta på föregående år och vad som väntas denna vecka så fylls hela min kropp med glädje och förväntan. Alla dessa människor... dessa ungdomar, så ambitiösa och så framåt. Öppna och välkomnande, sociala och humoristiska, perspektiv på livet och inspirerar. Kan man begära något mer?

Jag känner redan hur underbart bra denna vecka kommer bli. En kväll har gått med massa diskussioner och massa skratt.. allt ifrån religion, politik och händelser som påverkat ens liv. Ett samhälle och ett JAG i utveckling.  

Något som jag verkligen måste ge en eloge till är Belgien.
Belgien, ett sammansvetsat land men ändå splittrat har idag (fick jag veta) en fransktalande wallonier, i grunden italiensk immigrant som även är homosexuell som premiär minister!! Och vad säger inte det!? I ett Europa som idag gå mer och mer mot det nationalistiska och främlingsfientliga tänkandet så finns det samhällen som strävar framåt! 

Jag blir glad ända in i själen när jag hör något som detta. Det är dessa typer av människor som många gånger lägger ned hela sitt hjärta i dessa typer av arbeten. De måste nog många gånger bevisa sig själva och vinna människors förtroende.

Det finns i mina ögon ingenting som säger att en person av annan läggning än heterosexuell skulle vara sämre än någon annan. Här kan man kanske även ta hbtq-föräldrar som ett exempel. Många tycker att det är fel att sådana människor får skaffa barn. I det stora hela tror jag dock att många gånger är dessa typer av föräldrar de som är bäst passande... Det är så lätt för en vanlig heterosexuell människa att skaffa barn. Kanske av misstag, kanske inte... Ett par som är homosexuella måste många gånger arbeta hårt för att exempelvis ens få adoptera. Det ska planeras i detalj och man ska kollas upp, m.m. Detta är en lång process. Detta visar på vilja och det visar även på den själ de lägger i processen att ens bilda familj. 

Att vara en person av hbtq-läggning är absolut inget negativt, snarare är det någonting som behövs för ofta är det människor som lägger ned sin själ i det den gör och det är någonting som ska uppskattas! 

Det skulle glädja mig om människor skulle sluta vara så trångsynta och istället ställa upp för varandra och uppskatta varandra. Vi är alla människor och vi är alla värdefulla. Så strunta i det ni kallar för främlingsfientlighet och satsa istället på att vara bra medborgare i ett samhälle där vi accepterar varandra och arbetar för ett säkrare och gladare Sverige och Europa. 

Att vända denna nationalistiska, fientliga trend, mot en trend med öppenhet och förståelse för varandra   kommer i fokus skulle vara guld värd för våran samhällsutveckling. 

Alla är  vi människor, alla har vi känslor, så låt oss omfamna våra olikheter och arbeta för ett bättre samhälle där vi alla får en chans att bidra. 

// Lampinen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar